مزاحمت تلفنی، یکی از معضلات امروز اورژانس کشور شده که افراد با تماسهای بی مورد و با ایجاد مزاحمت برای کارشناسان و در برخی موارد با گفتن حرفهای ناسزا و فحاشی، آرامش را از کارشناسان که در تلاش برای نجات جان مردم هستند گرفته و در بعضی موارد نیز با مشغول کردن تلفن یا دادن ماموریتهای پوشالی جان دیگران را که در انتظار تیمهای امدادی هستند به خطر میاندازند.
نسرین رحیمی، مدیر حقوقی اورژانس کشور در این باره گفت: در قانون مجازات اسلامی قانون گذار به صورت خاص درباره مزاحمت تلفنی جرم انگاری کرده، در واقع این افراد با فرآیند تلفنی که با آن تماس میگیرند ایجاد مزاحمت می کنند به صورتی که مزاحم تلفنی نه بیماری دارد نه حادثهای رخ داده است و با گرفتن تماس، ایجاد مزاحمت کرده که این اقدام یک فعل مجرمانه محسوب میشود.
وی افزود: علاوه بر آن که مزاحمت تلفنی صورت میگیرد اگر محتوای این مزاحمتها با الفاظ تهدید آمیز و توهین آمیز همراه باشد این فرآیند نیز یک جرم مستقل دیگر محسوب میشود که در قانون مجازات اسلامی، جرم انگاری شده و برای هر ۲ مورد مجازات جداگانه پیش بینی شده است.
نسرین رحیمی ادامه داد: از سوی دیگر اگر مزاحمتهایی که این افراد انجام میدهند سبب ورود خسارت یا آسیب شود یا با اختلالی که این افراد ایجاد میکنند ممکن است یک بیمار جانش را از دست بدهد و به خاطر حساسیت موضوع یک عملیات را از دست بدهیم یا دیرتر به آن محل برسیم، خسارت و تلفاتی به همراه خواهد داشت که از باب تسبیب دوباره یک فعل مجرمانه صورت میگیرد.
مدیر حقوقی اورژانس کشور در خصوص مجازات در نظر گرفته شده از سوی قانون مجازات اسلامی برای مزاحمان تلفنی گفت: مجازات بسته به شرایط که از سوی قاضی پرونده بررسی میشود با مجازاتی از قبیل جزای نقدی و حبس همراه خواهد بود.
نسرین رحیمی در پایان اظهار داشت: از قوه قضاییه خواستار رسیدگی و تشکیل یک شعبه به این پروندهها هستیم که تسریع در پروندهها و برخورد قضایی با مزاحمان تلفنی موجب کاهش این فرآیند خواهد شد.
نظر شما